IlkkaSalo kaikenlaista kritiikkiä

Sielunhoitoterapeuttista uskomushoitoa

Kristillisdemokraattien äänenkannattajassa KD-lehdessä (verkkojulkaisussa) oli 11.10.2015 päivätty juttu otsikolla: Sielunhoitoterapeutteja kannattaisi hyödyntää seurakunnissa.

Kyseessä on taas yhden sortin uskomushoito, jota voidaan kutsua perustellusti puoskaroinniksi.

Premissinä on, että ihmisellä olisi sielu. Jutussa ei sentään väitetä, että tuo sielu olisi jollain tavalla materiasta riippumaton autonominen entiteetti. Tällainen oletus (tai varaus) on kuitenkin syytä tehdä, koska kyseessä on kristillisessä julkaisussa julkaistu kirjoitus. Sielun olemassaolo on tässä tapauksessa itsestäänselvyys, jota ei kaiketi edes kyseenalaisteta.

Koko sielunhoitoterapian lähtökohta on, että ihminen on synnynnäisesti jotenkin sairas, vaikka mitään oireita sellaisesta ei olisikaan. Sairastunut entiteetti olisi tässä tapauksessa juuri tuo materiasta riippumaton sielu. Sairaudelle on oikein annettu nimikin – synti. Synti ei nyt vain mitenkään ole diagnoosi koskien suurella varmuudella olemattoman sielun sairastavuutta.

Kun ihminen on saatu uskoteltua – tai pahimmassa tapauksessa peloteltua – uskomaan olevansa sairas, niin lääkkeeksi olemattomaan sairauteen tarjotaan uskomushoitoa – sielunhoitoterapiaa – joka on teholtaan yhtä kehnoa kuin homeopatia.

Homeopatiaa sentään usein käytetään diagnosoitujen sairauksien hoitoon, mutta sielun sairauksia ei vain voi olla ennen kuin jonkin sielun olemassaolo voidaan verifioida.

Psyykkiset sairaudet taas ovat aivan oikeita sairauksia, jotka pohjaavat materian liikkeisiin – esim. aivojen sähkökemialliseen toimintaan. Psyykkisiä sairauksia voidaan hoitaa lääkkeillä tehostettuna toiminnaltaan testattuihin terapiamuotoihin.

Kun ihmisen psyykellä aletaan leikkiä ”sielun” nimissä on kyse vain ja ainoastaan puoskaroinnista. Suggestioherkät ihmiset ovat alttiita kaikenlaiselle huuhaalle homeopatiasta sielunhoitoterapioihin. Jo pelkkä uskonnollinen usko perustuu harhaan ja harhaisuuteen. Tilanne vain pahenee sielunhoitoterapialla.

KD-lehden jutussa mainitun sielunhoitoterapian on kehittänyt pastori Seppo Jokinen ja Seinäjoella terapiaa antaa kätilö ja sairaanhoitaja Pirjo Rautio.

Jutussa sanotaan: Suomen ACC:lta saatu arviointi Raution osaamisesta on takataskussa sellaisia tilanteita varten, joissa on pitänyt kertoa, mihin sielunhoitoterapeutin taidot perustuvat.

ACC: kotisivuilla sanotaan tästä yhdistyksestä: Suomen ACC kokoaa yhteen kristillisen terapian ja sielunhoidon alalla toimivia henkilöitä ja yhdistyksiä sekä kehittää ja edistää kristillistä terapiaa ja sielunhoitoa Suomessa…Suomen ACC kehittää yhdistyksen toiminnassa mukana oleville yhteisesti hyväksyttyjä kriteereitä kristilliseen terapiaan ja sielunhoitoon. Suomen ACC tarjoaa sekä sielunhoidon koulutukselle että koulutuksen käyneelle henkilölle mahdollisuutta ulkopuoliseen arviointiin eli kreditointiin. Arviointi tapahtuu vertaamalla koulutusta tai yksilöä Suomen ACC:n laatimiin kriteereihin.

Tuo edellä oleva viittaa juuri puoskarointiin. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä esimerkiksi Hannu Lauermalla olisi sanottavaa asiasta.

Kd-lehden jutun voi lukea tuolta:

http://www.kdlehti.fi/2015/10/11/sielunhoitoterapeutteja-kannattaisi-hyodyntaa-seurakunnissa/

Kristillisdemokraattien verkkojulkaisu KD-lehti laajentaa ko. puoskarointia koskevaa juttuaan myös 11.10.2015 julkaistussa jutussa otsikolla: Kristillinen ihmiskäsitys ja psykologinen tieto lyövät kättä.

On aina arveluttavaa kun ihmisen psyykettä ryhdytään peukaloimaan uskonnollisilla käsityksillä esittäen uskonnon nimissä joitain terapiaa koskevia väitteitä, joita ei ole verifioitu kliinisin tutkimuksin. Ainakaan ko. juttu ei mainitse sellaisista tutkimuksista.

Toistetaan tässä nyt edellinen hypoteesini: Sielunhoidollisen puoskaroinnin lähtökohta on se, että ensin ihmisille uskotellaan (pelotellaan), että nämä ovat sairaita, kun eivät sitä ole. Sairastunut entiteetti on jokin ei-materiaalinen sielu. Sielusta ei vain ole ensimmäistäkään viitettä. Tilannetta pahentaa se, että aivan kaikkien ihmisten sielu olisi sairas, koska jossain historian vaiheessa puhuva käärme houkutteli ihmisen (siihen aikaan ihmiskunta käsitti vain kaksi yksilöä) syömään jonkin hedelmän. Tästä seuraa, että terveidenkin ihmisten sielu olisi sairas. Lääkkeeksi on sitten samojen ”helppoheikkien” toimesta keksitty Jeesus ja loogisesti täysin hämärä sovitusoppi.

Jos ihminen ei tunne itseään em. tavalla sairaaksi, niin syynä on synnintunnon puute. Tällaista ei pystytä tarkimmissakaan kliinisissä tutkimuksissa todentamaan.

Rikotusta eheä-kirjan huomattiin sopivan paitsi tueksi omaan eheytymisprosessiin, myös oheismateriaaliksi sielunhoidollisiin ryhmiin ja keskustelupiireihin. Sisällöstä kehittyi myös Rikotusta eheä (RE)-sielunhoitoterapiamalli.

Tämä on aivan paralleeli ilmiö ns. homojen eheytymishoitoihin. Lääketieteellisiä perusteita ei ole.

ACC:n nimissä Toni Terho sanoo: mikään auttamistyö ei ole neutraalia siinä mielessä, että se pohjautuu aina johonkin ihmiskäsitykseen. ACC:n toiminnan piirissä olevien jäsenten toiminta perustuu kristilliseen ihmiskäsitykseen.

Kristillisen ihmiskäsityksen premisseistä yhtäkään – ei edes sitä ensimmäistä eli Jumalan olemassaoloa - ole pystytty osoittamaan todeksi. Kyseessä on siis vaarallinen uskomushoito, jossa suggestioherkkien ihmisten hauraalla psyykellä leikitellään jonkin sielunhoitoterapian varjolla. Nämä ihmiset tarvitset oikeita teholtaan verifioitua lääketieteellistä hoitoa, jota antavat psykologit ja psykiatrit kliinisesti testatuin menetelmin. Näitä valvoo Valvira, sielunhoitoa jokin huuhaa järjestö ACC.

ACC:n taustalta löytyvät: Mukaan lähti useita yhdistyksiä, kuten tunne-elämältään ja ihmissuhteissaan rikkinäisiä auttava Elävät vedet ry, kristillinen tervehtymismiskeskus CHC, kristillistä sielunhoitoa ja sielunhoidon kursseja järjestävä Suomen Elijah ry sekä kristillinen terapiakeskus Soteria. Suomen sielunhoitoterapeutit ry, Iso Kirja opisto sekä Perheniemen evankelinen opisto ovat niin ikään Suomen ACC ry:n jäsenyhdistyksiä.

Jo tuo edellä oleva nimilista kertoo uskomushoidollisesta puoskaroinnista. Mukana ei ole muuta kuin karismaattisia, evankelisia ja muita enemmän tai vähemmän ”hörhöiksi” luokiteltavia yhteenliittymiä.

Tällainen porukka päästetään puoskaroimaan ihmisten herkällä psyykellä. Heikoimmassa asemassa olevia kusetetaan taas kunnolla. Veikkaanpa, että hyvin nopeassa tahdissa Uskonnon Uhrit ry saa paljon uusia asiakkaita.

Toni Terho yrittää puolusta puoskarointia seuraavasti: Terapeuttisessa sielunhoidossa yhdistyvät psykologinen tieto ihmisestä ja kristillinen ihmiskäsitys. Terho muistuttaa, että mikään auttamistyö ei ole neutraalia siinä mielessä, että se pohjautuu aina johonkin ihmiskäsitykseen. ACC:n toiminnan piirissä olevien jäsenten toiminta perustuu kristilliseen ihmiskäsitykseen. Se pohjautuu klassiseen kristinuskoon eli ennen kaikkea Raamattuun ja apostoliseen uskontunnustukseen.

Jo pelkästään Raamatun ihmiskäsitys on niin virheellinen, ettei se ole edes ihmiskäsitys vaan ihmiskäsityksen irvikuva.

Ainoa totuudellinen väite koko humpuukihoidosta esitetään seuraavassa: Perustason sielunhoidollisen koulutuksen saaneet ovat ruohonjuuritason auttajia, monesti paikallisseurakunnissa toimivia rukouspalvelijoita ja sielunhoitoavustajille. Sielunhoitoterapeuttisen tason auttajat ovat käyneet puolestatoista kahteen vuoteen kestäneen sielunhoitoterapiakoulutuksen. Psykoterapeutin ammattinimike puolestaan on suojattu ja VALVIRA:n alainen.

Kuitenkin sielunhoitoterapeuttinen toiminta operoi paljolti samalla alueella kuin VALVIRAn valvoma psykoterapia. Suomessa ei tarvita enää yhtäkään uutta uskonnon uhria. Niitä löytyy jo aivan tarpeeksi mielisairaaloiden suljetuilta osastoilla.

Sielunhoitoterapeuttisen puoskaroinnin jatkokurssista voi lukea tuolta:

http://www.kdlehti.fi/2015/10/11/kristillinen-ihmiskasitys-ja-psykologinen-tieto-lyovat-katta/

 

P.S. Fundamentalistien lääketieteen vastaisuus on jo niin häiritsevää, että en olisi lainkaan yllättynyt, että saarnamiehet ja  -naiset joutuisivat syytettyjen penkille ihan oikeuteen asti, kun ovat ensin kehottaneet ihmisiä välttämään esimerkiksi psykoterapiaa, tai kuten Pirkko Jalovaaran tapauksessa psyykelääkkeitä, koska ko. lääkkeistä demonit pääsevät ihmiseen. Voiko edesvastuuttomampaa toimintaa olla?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Homma tuntuu haiskahtavan pahasti ja pitkälle..tällainen pitää lopettaa heti alkuunsa.Tähän saakkahan se pappi on ollut tämä sielunhoitaja?
Tämä on selkeää aivopesua.Kun nämä kouluttajat ovat kerran ruohonjuuri tasoa ei tarvitse pätevyyden kriteerejä paljonkaan hakea,mahdollisimman ahdas uskonnäkemys riittää..puhdasta puoskarointia..Valvirallekko asiaaan puutuminen kuuluu ja jos niin kiireesti Seinäjoelle..moisen idiotismin sallaineelle kirkkoherralle seuraamukset..ja samoin niille seurakuntaelimille,jotko moisen ovat sallineet..siis jos ovat..onko edes kysytty.+ mitkä ovat kirkkoherran henkilökohtaiset yhteydet ja osallisuus tähän ACC:hen?Yksi syy lisää,miksi kirkkoon ei saa yhteiskunnan varoja tuhlata senttiäkään.

Käyttäjän ToivoRissanen kuva
Toivo Tapio Rissanen

Sielunhoitoterapia vaikuttaa kuvottavalta kusetukselta. Mutta mikä on lopullinen totuus näissä asioissa, sitä ei varmaan kukaan tiedä.

"Koko sielunhoitoterapian lähtökohta on, että ihminen on synnynnäisesti jotenkin sairas, vaikka mitään oireita sellaisesta ei olisikaan."

Tästä tulee mieleen psykoanalyysi ja psykoanlyyttinen psykoterapia.

"Psyykkiset sairaudet taas ovat aivan oikeita sairauksia, jotka pohjaavat materian liikkeisiin – esim. aivojen sähkökemialliseen toimintaan. Psyykkisiä sairauksia voidaan hoitaa lääkkeillä tehostettuna toiminnaltaan testattuihin terapiamuotoihin."

Kuin suoraan käypähoito-suosituksista. Käypähoitotyöryhmä koostuu henkilöistä, joilla on yhteys sekä lääketeollisuuteen että psykoterapiabisnekseen. Totta kai he suosittelevat yksinomaan lääkkeitä ja psykoterapiaa. Niinpä meille jätetään kertomatta niistä asioista, joiden avulla parantuminen myös olisi mahdollista.

"Kun ihmisen psyykellä aletaan leikkiä ”sielun” nimissä on kyse vain ja ainoastaan puoskaroinnista. Suggestioherkät ihmiset ovat alttiita kaikenlaiselle huuhaalle homeopatiasta sielunhoitoterapioihin. Jo pelkkä uskonnollinen usko perustuu harhaan ja harhaisuuteen. Tilanne vain pahenee sielunhoitoterapialla."

Niin se pahenee psykoanalyyttisessäkin terapiassa. YKSILÖterapian alussa olin parikymppinen hukassa oleva opiskelija, joka kärsi levottomuudesta, masennuksesta jne. 35-vuotiaana olin psykoosissa suljetulla osastolla kaiken terveyden menettäneenä. Tarkemmin ottaen sain psykoosin oltuani vuoden psykoanalyyttisessä RYHMÄterapiassa.

"On aina arveluttavaa kun ihmisen psyykettä ryhdytään peukaloimaan uskonnollisilla käsityksillä esittäen uskonnon nimissä joitain terapiaa koskevia väitteitä, joita ei ole verifioitu kliinisin tutkimuksin. "

Nykyiset psykoterapiat eivät ole juurikaan sen tehokkaampia kuin lumehoidot. Vrt. Khanin tutkimus.

"Sielunhoidollisen puoskaroinnin lähtökohta on se, että ensin ihmisille uskotellaan (pelotellaan), että nämä ovat sairaita, kun eivät sitä ole. Sairastunut entiteetti on jokin ei-materiaalinen sielu."

Samanlainen ongelma se on biologisessa psykiatriassakin. Ihminen nähdään biokemiallisena systeeminä, jonka hyvinvointiin vuorovaikutusongelmat ja sosiaaliset ongelmat eivät vaikuta. Niinpä ruumis julistetaan sairaaksi. Esim. masennusta yksinomaan pidetään aivosairautena, vaikka siinä on kyse paljon muustakin. Lääkkeet syötetään pelottelun ja tunteisiin vetoamisen keinoin. Psykologit ja lääkärit ovat taitavia tässä.

Mielenterveyskysymyksissä ei voi luottaa kehenkään. Esim. Suomen mielenterveysseura ja Mielenterveyden keskusliitto ovat lääketeollisuuden tukemia. Terapeutit ja lääkärit ovat keskenään kavereita ja suosittelevat toinen toistensa palveluksia. Itse olen käynyt 20 vuotta lääke- ja terapiahelvettiä niin yksityisellä kuin julkisella puolella. Siitä en ole vieläkään päässyt irti lääkkeiden suhteen.

-Tapio

Käyttäjän IlkkaSalo1 kuva
Ilkka Salo

Eiköhän psykiatriassa kartoiteta ensiksi tilanne ja pyritä tekemään diagnoosi. Tämän jälkeen käytetään sopivia lääkkeitä. On valitettavaa, että kovaäänisimpiä lääkkeiden vastustajia ovat lääkkeeistä haittavaikututkisia saaneet kun samaan aikaan paljon suurempi joukko on hyötynyt lääkityksestä todella suurin annostuksian. Nämä ovat olleet asiasta aika hiljaa.
Sitten on tietenkin se joukko, joka ei hyödy millään tavalla mistään hoidosta.
Lääkkeiden tulisi olla aina se ensijainen vaihtoehto kunhan annostukset ovat riittävän suuri. Sitten voidaan kokeilla (tai olla kokeilmatta) tereapiaa.
Näistä on luotettavaa tutkimusta.
Sielunhoitoterapia on ja pysyy puoskarointina, koska ihmisella ei ole sielua.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Ottamatta kantaa aiheeseen, jota en tarkemmin tunne, niin hyvin yleisesti hoitoalan normaalissa opetuksessa kerrotaan, että hoitotyötä tehdään ERILAISTEN ihmiskäsitysten pohjalta, esim.

- biologinen ihmiskäsitys
- humanistinen ihmiskäsitys
- kristillinen ihmiskäsitys
- holistinen ihmiskäsitys
- kokonaisvaltainen ihmiskäsitys (eri kuin holistinen, nimestään huolimatta)

Eri materiaaleissa ja eri alojen materiaaleissa ihmiskäsitykset vaikuttavat painottuvan eri tavalla. Esimerkiksi päihdetyön materiaalissa:
http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojakso...

Holistista ihmiskäsitystä painottaa vaikkapa tämä materiaali:
http://vakkhoitajat.wikispaces.com/Hoitoty%C3%B6n+...

Ensimmäiseen linkkiin taas viitaten:
"Holistisessa ihmiskäsityksessä ihminen nähdään biopsykososiaalisena kokonaisuutena ja siinä hyväksytään myös ihmisen uskonnollisten, elämänkatsomukseen liittyvien tarpeiden huomioiminen ja niihin vastaaminen."

Toimituksen poiminnat